DGI OPSTART.
Konkurrenter: DHL, Running 26, kommercielle fitnesscentre, Humanic group, Vi cykler til arbejde.
Fordel ved Fitness: Fleksibilitet, individualitet
Fordele ved virksomheds motion: Hold, instruktør
Problem DGI: Skat, tidsbegrænset 1-2 timer om ugen, på arbejdspladsen.
DGI’s kompetencer: Historie, landsdækkende, statsstøtte, skattefordel, stort udvalg, arbejdspladsen er oplagt til at ramme inaktive, fokus på fællesskaber/bløde værdier, har hjertet med.
MISSION:
DGI Medarbejdermotion vil sikre motion og sundhed som en naturlig og forankret del af hverdagen på danske arbejdspladser. Den fysiske og mentale sundhed vil betyde øget livsglæde og arbejdsglæde, hvilket hæver effektiviteten og sænker sygefraværet i virksomheden.
VISION:
Med afsæt i inspirerende, motiverende og nytænkende motionstilbud baseret på mange års erfaring vil DGI være en af landets førende leverandører af motion og sundhed på danske arbejdspladser.
VÆRDIER:
Fællesskab
Fællesskabet er en af DGI's kerneværdier, da det danner grundlaget for både arbejdsglæde og livsglæde. DGI kan derfor være med til at skabe fællesskabsfølelse og socialt samvær på arbejdspladsen.
Arbejdsglæde
Arbejdsglæde er en af de vigtigste kilder til livsglæde. Undersøgelser viser, at virksomheder med glade og tilfredse ansatte klarer sig op til dobbelt så godt på bundlinien.
Livsglæde
Vi tror på at livsglæde i høj grad opnås gennem et aktivt, sundt og socialt liv.
Nytænkning
Baseret på erfaring, faglighed og kreativitet vil DGI Medarbejdermotion gå i spidsen for nytænkning indenfor sundhed og motion på arbejdspladsen.
PROBLEM:
Hvordan kommer de ud til virksomhederne? HR eller medarbejderne.
Hjemmesiden?
Kommunikation og markedsføring.
Hvorfor DGI frem for andre. For mange tilbud?
Er det klart for virksomhederne, hvad de får ud af det? Ressourcer og penge, RESULTATER.
Er konceptet gennemskueligt nok? Tydeligere rammer.
De små og mellemstore virksomheder, har ikke tid og ressourcer. De kan ikke se fordelene.
MULIGHEDER:
Ikke outsource foredrag, men bruge egne kompetencer.
Fokusere mere på virksomheden, end på DGI.
Små steps fra virksomhedernes side.
Ændringer/holdninger kommer indefra.
Ikke trække ting ned over hovedet på de ansatte i virksomheden.
Medarbejderne: Gøre det sjovt. Ingen skræmmekampagne.
Ramme produktions virksomheder, eller virksomheder med fysisk arbejde.
Gøre det klart for virksomheden, hvad de skal investere i.
Måske for mange bløde værdier, når de skal sælge til virksomgheden.
Gå til branche forening, og få en samarbejdspartner her. (key partner). Ramme bredt.
ROI virksomheder skal kunne se tal på, hvad de kan få ud af det. Sort på vidst, hvad koster medarbejder motion vs. hvad koster det at have en medarbejder sygemeldt. + hvor længe holder medarbejderne i de forskellige slags virksomheder. Skippe bløde værdier.
Grupper af virksomheder?
Konceptet skal kunne sælges på tre niveauer, DGI, virksomhed og medarbejder.
Virksomheden SKAL kunne ’sælge’ ideen til medarbejderne. Hele værdikæden skal hænge sammen.
Sundhedsmærke à image for virksomheden. Skal opdateres, for at vedligeholde motionen.
OPGAVE
SKAL LAVES:
Hvordan udformes et kommercielt foreningskoncept, som er attraktivt for små og mellemstore virksomheder?
Et koncept som kan gøre en forskel inden for firmaidræt, og dermed skabe forandring og giver ny værdi.
VEJLEDENDE:
Hvad karakteriserer virksomheds typen?
Skabe værdi for virksomheden og interessenterne.
ANALYSE:
Hvad karakteriserer, den type de virksomheder, der har interesse i DGI Medarbejdermotion?
(branche, geografi, størrelse, produkt og service ydelser, værdigrundlag, holdning, etc.) Manuelt arbejde eller computerarbejde. ROI (return on invest)
Hvad er deres behov?
Hvem er deres interessenter?
Hvilke værdifællesskaber har de og hvilken værdi kan skabes mellem virksomhederne og dem?
UDVIKLING AF KONCEPT:
Hvilke elementer består konceptet af?
Hvilken forretningsmodel anbefales for samarbejdet og hvorfor?
Hvilke materielle og immaterielle værdier har konceptet – og hvordan appellerer det til målgruppen?
Hvilken værdi skaber konceptet for målgruppen og interessenterne?
Hvilken værdi skaber konceptet for DGI Medarbejdermotion?
Hvilke touch-points indgår i konceptet
BUSINESSPLAN FOR KONCEPTET:
Hvordan skal partnerne tjene penge?
Salg, service, support mm. set i forhold til omkostninger?
Hvad skal kunden betale?
Hvor mange medlemmer og aktiviteter skal der være for at det løbe økonomisk rundt?
Hvilke ’Key Perporfamce Indicators’ er de vigtigste?
Hvad kræves af DGI Medarbejdermotion for at udvikle og drifteproduktet?
Hvad er konceptets ’time to market’?
Hvilke samfundsmæssige trends bygger konceptet på og understøttes af?
Hvilke kommercielle overvejelser/vurderinger understøtter konceptet?
Hvordan kan konceptet skaleres?
Hvilke risici vurderes konceptet at have?
Hvilke konkurrencemæssige fordele/ulemper er det ved konceptet?
HYPOTESER:
Det er uklart for virksomhederne, hvad de får ud af DGIs tilbud.
Det er et for bredt udvalg, det skaber forvirring.
Tilbuddene er ikke fleksible nok til den enkle med arbejder.
Det er en ulempe, at DGI fokusere for meget på de bløde værdier.
Det er svært at vedligeholde motivationen hos medarbejderne.
Det er meget svært at ændre på folks livsstil og holdning.
Det er sværest at ramme de mindste virksomheder. Der er mindre fokus på motion/sundhed.
Det er svært at sælge til to modtagere, virksomheden og medarbejderne har forskelligt fokus.
Det går galt, når man prøver at sælge til den ene part.
Brancheforeninger har stor indflydelse på virksomhederne.
Medarbejdermotion bliver nedprioriteret under finanskrisen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar